At bygge kultur er en kunst.

Anna Lannerhjelm, 2020

Kultur er lidt som at passe en fælles baby, og hvis babyen ikke bliver vugget, mærkes det straks.

For at lykkes med et kulturopbygning kræves meget mere end nogle workshops og et fælles projekt på tre måneder. Det tror jeg, vi alle ved. At få en kultur til at leve indebærer at føle ansvar dagligt for, hvordan man engagerer og involverer alle i virksomheden. Men hvordan gør man? Der er sikkert mange veje til målet, men her deler jeg lidt af, hvordan vi tænker. Vi har nogle byggesten til at skabe deltagelse og engagement i hverdagen, hvilket i sin tur bygger kulturen.

Den første er ”Transparente”. Vis, hvordan det går for virksomheden! Vær åben om, hvad der er svært, måske endda besværligt. Giv hellere for meget information. Jeg tager hellere kritik for at informere og involvere for meget end for lidt.

Den anden er ”Mod”. Mod handler om at slippe kontrollen. Når man bygger noget nyt, er der få optrådte stier. Her må vi arbejde med at få folk til at turde træde frem. Det kan indebære at give tryghed for at træde ud af sin komfortzone. Her må man acceptere, at ting tager lidt forskellige veje. Spurgte vi, hvem der ville være med? Tager tilstrækkeligt mange ansvar? GIVER vi tilstrækkeligt med ansvar? Men frem for alt handler mod om at tillade os at begå fejl. At turde prøve og fejle. Kun på den måde finder man nye veje. ”Den, der ikke har gjort noget forkert, har gjort forkert”, er en god begyndelse.

Den tredje er ”Lyttende”. Og det handler ikke kun om at lytte, når nogen taler, men også om at spørge. Vi ved alle, at det nogle gange kan være svært bare at tage bladet fra munden og sige sin mening. Men hvis man får spørgsmålet, om hvordan man har det, eller hvad man vil gøre eller forbedre, og en ærlig indstilling til at lytte til svaret, så skabes der tillid. En anden del af ”lytteevnen” er at skabe mødesteder, hvor det er muligt at udtrykke sig, og hvor meninger og forslag tages alvorligt.

Den fjerde er ”Kreativitet”. For at bygge en god kultur er vores erfaring, at det er lettere, når man tager lidt frihed. Hvis der er lidt legesyge i positioneringen af brandet, kommer det tættere på os som individer og bliver ikke så ”Corporate”. Det kan tage lidt tid at vugge legesygen, men åh, hvor godt det bliver! Derefter tør vi tage hjælp udefra! Book en frokost med nogen, du synes skiller sig ud eller gør noget anderledes. Alle bliver stolte over at blive spurgt. Der er mange virksomheder derude at lade sig inspirere af. Eller hvorfor ikke hyre et bureau for at få nye perspektiver på, hvad man gør og på sit budskab. De møder mange virksomheder og kan være kreative sammen med jer.

Kultur er noget, man har i hjertet og i tankerne i alt, hvad man gør. Men kultur skal ikke forveksles med altid at gøre det samme. Så stopper man udviklingen og går glip af værdifuld viden fra forskelligheder. For os er kultur at bevæge os fremad sammen på en ukendt sti. Hver situation er ny og kræver noget nyt. Men hvis vi hele tiden vugger babyen, så skal det nok gå godt.

Til sidst: Kultur kan ikke kopieres. Bare det er argument nok for at gøre det rigtigt, fra bunden.

Vi kan forbinde os på flere måder, hvis du ønsker det:

Vi kan forbinde os på flere måder, hvis du ønsker det: