En rekrutterers tanker om at tiltrække de rette kandidater.
Hos Mpya Finance arbejder vi langsigtet og følger kontinuerligt en stor mængde profiler i deres karrierer. På den måde har vi opbygget et bredt netværk af mulige kandidater, som vi løbende bygger en relation med. Vi ved, hvem de er. Men de ved også, hvem Mpya Finance er. Når vi bliver hyret til at rekruttere ny kompetence til en virksomhed, kan vi derfor allerede fra start tage udgangspunkt i et antal potentielle kandidater. Markedet for økonomer er bredt, og mulighederne for kandidater at vælge deres kommende arbejdsgiver er store.
Eftersom vi har lært, hvor vigtigt det er at kunne matche det rette tilbud med den rette person, sørger vi for at kontakte dem, som vi ved ville være nysgerrige på det, vi har at sige. Derfor er det også helt centralt for os at kunne præsentere de virksomheder, der hyrer os til deres rekruttering, på en måde, der vækker kandidaternes interesse. I de seneste år har vi tydeligt bemærket, hvordan kandidaterne oftere stiller spørgsmål om arbejdsgiverens værdier, hvilket socialt ansvar en potentiel arbejdsgiver tager, og hvordan kulturen på kontoret ser ud.
Det er meget vigtigt, at de virksomheder, vi rekrutterer til, faktisk efterlever de værdier og den kultur, de siger, de har. I dag er der mange muligheder for kandidater at få information fra andre, der arbejder i virksomheden, eller andre, der tidligere har været til samtale hos virksomheden. Som kandidat kan du nemt downloade en app, hvor flere virksomheder er nævnt, og du kan få at vide, hvordan andre kandidater har oplevet virksomheden, men også hvordan ansatte fortæller om, hvad værdierne faktisk er i virksomheden. Vi råder også vores kandidater til selv at tage referencer på virksomheden, inden de faktisk takker ja til et tilbud.
Vigtigheden af at “glimre” lidt ekstra
Vi ved, at ikke alle virksomheder arbejder aktivt med “Employer branding”. Så er det op til os at stille de rigtige spørgsmål for at finde ud af, hvorfor du som økonom ønsker at arbejde i den pågældende virksomhed. Lige så meget som det er vores opgave at holde styr på økonomernes kompetencer, er det også vores ansvar at holde styr på de forskellige virksomheders profiler. Ingen vil lytte til et tilbud, der ikke interesserer dem. Hos Mpya Finance er vi derfor omhyggelige med at hjælpe de virksomheder, der hyrer os, med at fremhæve de sider, der er positive, som gør, at netop den virksomhed glimrer lidt ekstra. Ikke sjældent findes disse sider i de idéer, der gjorde, at virksomheden blev startet fra begyndelsen, i visionerne. Med det sagt er det også vigtigt at være transparent og tydelig med, hvad virksomheden i øjeblikket arbejder med for at f.eks. forbedre værdierne i virksomheden, hvis det er nødvendigt.
Der findes stadig arbejdsgivere, der tror, at de bedste økonomer automatisk vil arbejde hos dem. Det er de virksomheder, der i dag ofte advarer om kompetencemangel blandt økonomer. De virksomheder, der derimod har forstået, at de har brug for et værdigrundlag og en kultur, der gør, at du som ansat forstår, at du kan fortsætte med at udvikle dig, vil også fremover tiltrække både de mest engagerede og de mest kompetente personligheder, uanset hvor i organisationen du bliver ansat.