Til alle arbejdsgivere: Det handler ikke om at vælge. Det handler om at blive valgt.
“You never get a second chance to make a first impression”, lyder udtrykket. Der findes som vi alle ved mange gode råd til den, der er til jobsamtale, og til den, der søger job. Men det, der glemmes, er, at det gælder lige så meget arbejdsgiveren, virksomheden. Især på det marked, vi befinder os på lige nu, hvor størstedelen af alle kandidater, der møder virksomheder til samtaler, ikke selv har søgt stillingen. De er i stedet højst sandsynligt blevet kontaktet af os som rekrutteringskonsulenter. Så tilbage til spørgsmålet: hvordan gør du som arbejdsgiver for at tiltrække de bedste stjerner til netop dit team?
En grundig behovsanalyse
Skal vi tage nogens tid, skal vi være ret sikre på, at vi ved, hvorfor vi kontakter personen (som af en eller anden grund har overset den flotteste annonce til den mest spændende rolle), og ud fra det perspektiv er behovsanalysen grundstenen. Denne behovsanalyse skal være forankret i organisationen og relativt transparent. Så bliver træfsikkerheden større fra begge perspektiver, og kandidaten føler, at jobbet er rigtigt og interessant.
Fortæl, men lyt også
Naturligvis er det ikke uden stolthed, at du indkalder de kandidater, som du har valgt at møde til samtale. Du vil jo fortælle om virksomheden, som du arbejder i, men også måske lidt om dig selv. Men husk, mange af os kan lide at tale om os selv, og selvom du skal præsentere virksomheden og dig selv, så er kandidaten også der for at fortælle om sin rejse. Del tiden! (Ikke alt for sjældent hører vi fra lidt skuffede kandidater “en meget interessant virksomhed, men jeg fik ikke fortalt så meget om mig selv”.) At blive lyttet til er vigtigt.
At sælge sin virksomhed
Vi siger det igen. Det er personen, der vælger, ikke dig. Tiden, hvor økonomerne stod i kø for at søge til netop din rolle, er (desværre?) forbi, og i dag jubler vi, hvis vi får et fåtal gode ansøgninger, der matcher annoncen og dermed behovsanalysen. De fleste kandidater, vi præsenterer i rekrutteringsopgaver i dag, er fra vores netværk eller aktivt opsøgt til denne specifikke rolle. Så gælder det om at kunne præsentere jobbet og virksomheden fra sin bedste side. Så tænk igennem, hvad du vil formidle, og tænk igennem, hvad du tror er vigtigt for den person, du henvender dig til. Og et tip: har du brug for inspiration til, hvordan du sælger din virksomhed (hvis du tilfældigvis har glemt, hvorfor du selv arbejder der), så tag med en kollega til dennes samtale – det er vel investeret tid. Og vær ærlig omkring muligheder og udfordringer! Ingen, allermindst dig som arbejdsgiver, vinder på at lokke kandidater på falske præmisser.
Vellykkede rekrutteringer kræver utvivlsomt mange ressourcer i form af et grundigt grundarbejde og en ordentlig behandling, men de mindre vellykkede rekrutteringer kræver endnu mere i sidste ende.
Sammenfattende: tre tips til at lykkes med et første indtryk:
- Tænk din behovsanalyse igennem på et tidligt tidspunkt, da det øger chancen for at have den rette person foran dig – det giver bedre forudsætninger for et godt første indtryk både for dig som arbejdsgiver og for kandidaten
- Disponér tiden godt – ikke kun det første minut er vigtigt (måske helt afgørende for fortsat interesse), men tænk på, hvordan du skal fordele hele tidsrummet under dit og kandidatens første møde. Alle skal have mulighed for at komme til orde.
- Overlad intet til tilfældet – tænk igennem, hvad du vil formidle og hvorfor.
Dette løser du elegant – Held og lykke!